– En weekend fyldt med nærvær og udvikling
Elever og personale fra Mir skolerne har været på en uforglemmelig vildmarkstur til Hätteboda Wilderness Camping i Sverige sammen med AskovFondens ambassadør og direktør på Nationalmuseet, Rane Willerslev.
Den smukke natur dannede rammen om en weekend fyldt med læring, fællesskab og praktiske oplevelser, hvor eleverne fik en sjælden mulighed for at træde væk fra hverdagens teknologi og travlhed og i stedet fordybe sig i den ro, som naturen tilbyder.
Hvad lavede vi?
Turen startede med en varm velkomst ved lejrpladsen, hvor eleverne hurtigt fandt hinanden og knyttede nye venskaber på tværs af afdelingerne. Sammen slog elever og personale i fællesskab telte op, lavet bål og tilberedt mad over åben ild. Derudover bød dagene på sjove aktiviteter som kanotur, tømmerflådesejlads og flere badeture i søen.
Efter en god nats søvn i telt, blev eleverne mødt af Rane Willerslev, som tilbragte resten af weekenden med os. Han tryllebandt alle med sine fascinerende fortællinger fra sine rejser og eventyr i naturen – fra vildmarkslivet i Sibirien til ekspeditioner rundt i verden. På Mir skolerne arbejder vi målrettet med at skabe kreativ og varieret undervisning, både indenfor og udenfor klasselokalet.
Ranes inspirerende fortællinger skabte en stærk forbindelse til vores elever rundt om bålet, hvor de fik lov til at stille alle de gode spørgsmål, mens Rane svarede efter bedste evne.
Hvorfor gør vi det?
Formålet med vildmarksturen var at give eleverne mulighed for at opleve nærvær og udvikling i en anderledes kontekst – en kontekst, hvor teknologi og dagligdagsdistraktioner blev sat på pause, og hvor samarbejde, ansvarsfølelse og fællesskab kom i fokus.
Når vi bruger naturen som ramme til praktisk læring og udvikling, bliver vi løbende bekræftet i, hvor vigtigt det er, at vi som skole kan træde ud af klasselokalerne, og se andre og nye sider af vores elever.
På MIR arbejder vi for at skabe omgivelser, der kan fremme den individuel udvikling, styrke deres selvstændighed og problemløsningskompetencer. Samtidig giver vi vores elever et pusterum fra hverdagens hektiske sanseindtryk. Naturen giver os et rum til fordybelse, og tilbyder en unik mulighed for at udvikle sociale og fysiske færdigheder.
Vores vildmarkstur var en stor succes, som styrkede fællesskabet, skabte varige minder og gav vores elever uvurderlige erfaringer med naturen som læringsmiljø. Når vi tænker ud af boksen og møder det enkelte barn dér, hvor det er, bliver vi ikke kun bedre til vores arbejde, vi bliver også bekræftet i, at det vi gør, virker. Fordi alle vinder, når ingen taber.